Fiche terminologique n°99 [PDF]

media literacy

compétence médiatique

Variant(s): Variante(s) :
Synonym(s): visual literacy Synonyme(s) : connaissances médiatiques
Term(s) to avoid: Terme(s) déconseillés : alphabétisation médiatique; connaissances des médias
Domaine(s) : éducation élémentaire et secondaire : programmes d'études
Definition:

"[An] informed, critical understanding of the mass media [that]involves examining the techniques, technologies and institutions involved in media production; being able to critically analyze media messages; and recognizing the role audiences play in making meaning from those messages."

Définition : Notions générales que possède une personne quant au rôle, aux messages et à l'influence des médias dans la vie quotidienne.
Source:

Rick Shepherd, "Why Teach Media Literacy," Teach Magazine, Quadrant Educational Media Services, Toronto, ON, Canada, Oct/Nov 1993.

Source : RTE
Context(s):

1-"Media literacy seeks to empower citizens and to transform their passive relationship to media into an active, critical engagement— capable of challenging the traditions and structures of a privatized, commercial media culture, and finding new avenues of citizen speech and discourse."

2-"Media literacy is the ability to sift through and analyze the messages that inform, entertain and sell to us every day. It's the ability to bring critical thinking skills to bear on all media— from music videos and Web environments to product placement in films and virtual displays on NHL hockey boards. It's about asking pertinent questions about what's there, and noticing what's not there. And it's the instinct to question what lies behind media productions— the motives, the money, the values and the ownership— and to be aware of how these factors influence content. "

Contexte(s) : 1. «Tout ce qui touche aux médias intéresse profondément les élèves. On a donc en partant un atout vital quand il s'agit de les amener à développer une compétence médiatique, c'est-à-dire à acquérir des habiletés, des attitudes et des connaissances nécessaires à la compréhension éclairée et à l'utilisation intelligente des médias»
Source(s):

 1- Wally Bowen  Citizens for Media Literacy http://www.media-awareness.ca(2007-09-06)

2.  Jane Tallim  What is Media Literacy? http://www.media-awareness.ca (2007-09-06)
Source(s) : MINISTÈRE DE L'ÉDUCATION (ONTARIO). La compétence médiatique, Toronto, le Ministère, 1989.
Observations:

 Media Literacy - the ability to decode, analyze, evaluate, and produce communication in a variety of forms.

Glossary of Terms for 21st Century Literacies  http://www.kn.att.com/wired/21stcent/glossary.html   

Observations :
Justification :

Le Réseau rejette le terme «alphabétisation médiatique» qui est un calque et un contresens, car la notion d'alphabétisation concerne l'enseignement de la lecture, de l'écriture et du calcul. Quant au terme «connaissances des médias», l'emploi du pluriel est erroné car le terme «connaissance» est habituellement singulier lorsqu'il est suivi d'un complément déterminatif.

Le Réseau propose d'ajouter l'adjectif «médiatique» aux termes «compétence» et «connaissances». Les termes ainsi formés sont clairs et bien construits. De plus, le ministère de l'Éducation de l'Ontario emploie le terme «compétence médiatique». Par conséquent, le Réseau recommande les termes , «compétence médiatique» et «connaissances médiatiques».

Renvoi(s) :
Date de rédaction : février 1990 Date de révision : septembre 2007