Fiche terminologique n°171 [PDF]

student-teacher ratio rapport élèves-enseignant
Variant(s): Variante(s) :
Synonym(s): pupil-teacher ratio; PTR; pupil/teacher ratio Synonyme(s) :
Term(s) to avoid: Terme(s) déconseillés : rapport élèves-maître; rapport professeur-étudiants; taux d'encadrement
Domaine(s) : enseignement et apprentissage : enseignement élémentaire, enseignement secondaire; gestion de l'enseignement : statistique scolaire
Definition: "[A]n index of the number of pupils per teacher in a school or school system; the ratio used to evaluate the teaching load of a school or a school system; however, it does not accurately indicate the number of pupils that the average teacher has in a classroom." Définition : «Rapport servant à exprimer le nombre d'élèves par enseignant [...] dans un établissement ou dans un organisme d'enseignement.»
Source: Good, Carter V. Dictionary of Education. 3rd ed. Toronto: McGraw-Hill, 1973, p. 470. Source : BIRON, Joce-Lyne. Vocabulaire de l'éducation, 2e éd. rev. et corr., Québec, Les Publications du Québec, 1990, p. 176.
Context(s): "Let us consider the types of support services which would need to be provided in an integrated classroom or integrated school. First, the class size must be small enough to allow the classroom teacher to provide the same individual help to the handicapped child that the child would receive in his special class. This would mean a reduction in the student/teacher ratio from that normally alloted to one which would allow the teacher time to provide the required individualized additional help. For example, the ratio might drop from the usual 30:1 to 20:1 - a significant drop in individual class enrolment necessitating three classes where two existed prior to integration." Contexte(s) :
Source(s): Karagianis, Leslie, and Wayne Nesbit. Support Services: The Neglected Ingredient in the Integration Recipe. Special Education in Canada 57,3 (1983). Edmonton: University of Alberta, 1983, p. 19. Source(s) :
Observations: Observations :
Justification :

Le Réseau rejette le terme «rapport élèves-maître», car le mot «maître» n'est plus actuel dans le domaine de l'éducation. Il écarte également «rapport professeur-étudiants», les mots «professeur» et «étudiant» relevant du secteur postsecondaire où la notion à l'étude est peu courante. Le Réseau ne retient pas non plus «taux d'encadrement», car il désigne la proportion des élèves et des enseignants et enseignantes dans un établissement d'enseignement, proportion qui peut s'exprimer, entre autres, par le «rapport élèves-enseignant».

Le Réseau retient le terme «rapport élèves-enseignant», qui s'applique aussi bien au palier élémentaire qu'au palier secondaire et qui est consacré par l'usage. 

Renvoi(s) :
Date de rédaction : juin 1993 Date de révision : juillet 2012