Fiche terminologique n°120 [PDF]

fast-tracking progression accélérée
Variant(s): Variante(s) :
Synonym(s): Synonyme(s) :
Term(s) to avoid: Terme(s) déconseillés : programme d'études accélérées
Domaine(s) : éducation élémentaire et secondaire : administration et financement de l'éducation
Definition: "[T]he completion of [the high school] diploma requirements in fewer years than normal [...]." Définition : Accumulation, en moins d'années que prévu, des crédits nécessaires à l'obtention d'un diplôme d'études secondaires.
Source: Dilling, H.J., et al. Impact of OSIS on the Scarborough School System: Report Number 1. Toronto: Board of Education for the City of Scarborough, Research Centre, 1986. Source : RTE
Context(s): "A further related factor is that students enrolled in Grades 10-13 in 1984 were given the option of switching to the OSIS Plan, thus creating the potential for them to graduate earlier than expected. These potential 'fast-tracking' students could cause a considerable increase in the number of students graduating in a given year [...]." Contexte(s) :
Source(s): Dilling, H.J., et al. Impact of OSIS on the Scarborough School System: Report Number 1. Toronto: Board of Education for the City of Scarborough, Research Centre, 1986. Source(s) :
Observations: Observations :
Justification :

Le Réseau écarte le terme « programme d'études accélérées », car il laisse entendre qu'il s'agit d'un phénomène planifié.

Il retient et recommande le terme « progression accélérée ». 

Renvoi(s) :
Date de rédaction : août 1991 Date de révision :